آنچه برای بهینه سازی وب سایت وردپرسی باید بدانید

آنچه برای بهینه سازی وب سایت وردپرسی باید بدانید

گروه اموزشی مجموعه تدبیر

ما همواره می خواهیم وب سایتمان بسیار سریع باشد و در عین حال ( توسط افزونه ها و سیستم های جانبی )  به صورت آسان مدیریت شود و اینجاست که موضوع بهینه سازی وب سایت بسیار اهمیت می یابد .

متاسفانه این دو هدف ، غالبا در تقابل با یکدیگر هستند . به این معنا که پیشروی در یک هدف ، باعث پس رفت در مورد دوم می شود .

این گونه به شما بگویم که سریع ترین وب سایت ، وب سایت استاتیک است که در آن HTML ، CSS و JS خالص بر روی سرور ذخیره می شود و بدون هیچ گونه پردازشب به مروزگر کاربر فرستاده می شوند و نمایش می یابند .

زمانی که وب تازه متولد شده بود ، مورد فوق همواره به وقوع می پیوست اما هنگامی که وب سایت ها پیشرفت کردند ، در وب سایت های مدرن نیاز به مدیریت انعطاف پذیر وب سایت به صورت پیش از بیش آشکار شد و سیستم هایی پا به عرصه وجود گذاشتند که حتی کاربرانی که از طراحی و توسعه وب اطلاعاتی نداشتند نیز قادر به مدیریت وب سایت ها بودند . این ایده باعث شد سیستم های مدیریت محتوا همچون وردپرس ، جوملا ، دروپال و … متولد شوند و به صورت ییوسته توسعه داده شوند .

در حالی که این سیستم های مدیریت محتوا و برنامه های کاربردی ، مدیریت وب سایت و توسعه ی امکانات آن را به طرز قابل توجهی آسان و عامه پسند می کنند ، برای این کار از اسکریپت ها و کدهای متعددی استفاده می کنند که باعث افزایش ارتباط وب سایت با پایگاه داده می شود که این پدیده باعث میشود وب سایت های داینامیک بسیار کند تر از وب سایت های استاتیک بارگزاری شوند . در واقع بار گزاری وب سایت های استاتیک ، تنها محله ی آخر بارگزاری وب سایت های داینامیک را شامل می شود که عبارت است از فرستادن کدهای HTML حاصل از اجرای دستورات متعدد زبان برنامه نویسی وب سایت و خروجی های پایگاه داده به مرورگر .

خوشبختانه وردپرس بسیار سریع تر از سایر وب سایت های داینامیک ، عملیات بارگزاری را انجام می دهد ، گرچه به دلیل ذاتا داینامیک بودن سیستم و اجرای پروسه های پردازش توابع ، هنوز نیز نسبت به یک وب سایت استاتیک کند تر است .

ما در این مقاله قصد داریم کلیدی ترین سناریو ها برای بهینه سازی وب سایت وردپرسی را برای شما توضیح دهیم . با دیزاینا همراه باشید .

کشینگ و ذخیره سازی ها و تهیه ی نسخه های استاتیک از وب سایت داینامیک !

در هر مرتبه که یک بازدید کننده از یک وب سایت بازدید می کند ، توابع بسیار زیادی اجرا می شوند و در خواست های متعددی به پایگاه داده ارسال می شود تا صفحه ی مورد نظر آماده شود و به مرورگر کاربر ارسال شود .

وردپرس پروسه ی فوق را بسیار سریع انجام می دهد اما این کافی نیست !

اگر محتوای صفحه ی مورد نظر تغییری نکرده باشد ، لازم نیست ختما این همه درخواست وتواع اجرا شوند ! کافی هست که همان صفحه به صورت استاتیک در جایی در سرور ذخیره شود و برای مرورگر کارر ارسال شود .

در وردپرس این دو افزونه کار بهینه سازی وب سایت را برای شما اجرا می کنند :  WP Super Cache  و  W3 Total Cache

نحوه ی عملکرد دو افزونه ی فوق مقداری متفاوات هست و از راه های مختلفی صفحات را به صورت استاتیک ذخیره می کنند و به کاربر ارائه می کنند . اما بنا به تجربه به شما توصیه می کنم از W3 Total Cache استفاده کنید