تنظیمات dns برای میزبانی دامنه در سرور و هاست ابری

تنظیمات dns برای میزبانی دامنه در سرور و هاست ابری

مخفف عبارت domain name system می باشد که  وظیفه آدرس دهی سیستم ها در سراسر اینترنت را بر عهده دارد و همچنین NS مخفف عبارت name server می باشد که اتصال دامنه شما به سرور یا هاست خریداری شده به کمک آن انجام می پذیرد. بنابراین در صورتیکه تنظیمات ns بدرستی انجام نگرفته باشد، طبیعتا میزبانی دامنه شما با مشکلاتی روبرو خواهد بود. باید ذکر نمود که انجام تنظیمات ns معمولا یکی از بزرگترین مشکلات کاربران به هنگام میزبانی یک دامنه می باشد، به همین دلیل در این مقاله تلاش می شود تا نحوه انجام صحیح تنظیمات ns برای دامنه و سرور آموزش داده شود. باید توجه فرمائید، انجام تنظیمات در هنگامی که شما یک هاست خریداری کرده اید با زمانیکه شما یک سرور تهیه کرده اید کاملا متفاوت می باشد. پس در ادامه، مراحل به دو بخش هاست و سرور تقسیم می گردد.

تنظیمات NS برای کسانی که هاست ابری تهیه نموده اند :

اگر شما از کاربران هاست ابری پارس پک هستید، باید دقت کرده باشید که به هنگام تهیه اکانت هاست مورد نظر یک ایمیل با عنوان ” میزبانی ابری ” حاوی مشخصات هاست خریداری شده برای شما ارسال گردیده است. در آنجا اشاره شده که برای استفاده از خدمات میزبانی رکوردهای ns زیر را بر روی پنل دامنه خود اعمال فرمائید:

ns1.parspack.co
ns2.parspack.co
ns3.parspack.co
ns4.parspack.co

عبارت فوق همان رکورد های name server هستند که وظیفه میزبانی دامنه وب سایت شما بر روی هاست ابری را بر عهده دارند. در اینجا کلیه تنظیمات لازم برای DNS قبلا توسط پارس پک انجام گرفته است و شما کافی است این رکورد ها را در پنل دامنه خود وارد نمائید، تا دامنه شما پس از مدت 24 ساعت بر روی سرور های میزبانی ابری قرار گیرند. توجه فرمائید که هر گونه تغییری در تنظیمات ns به حداقل 24 ساعت زمان نیاز دارد تا ریز تغییرات در سراسر اینترنت پخش و کش ISP ها به روز رسانی شوند.  لازم به توضیح است که نیازی به وارد کردن IP و یا مراجعه به بخش child name server نمی باشد و تنها می بایست رکورد ها را به شکل فوق وارد نمائید.

دامنه هایی که توسط پارس پک ثبت شده اند :
domain name systemدر صورتیکه دامنه خود را نیز از پنل میزبانی ابری پارس پک ثبت نموده اید، تنظیمات فوق به صورت خودکار بر روی دامنه انجام می پذیرد و یا خود بسادگی می توانید با ورود به بخش کاربری > پنل میزبانی ابری > بخش مدیریت دامنه ها، تنظیمات name server مورد نظر را بر روی دامنه خود اجرا نمائید. لازم به توضیح است که در پنل میزبانی ابری، بخش دامنه ها امکان انجام کلیه تنظیمات دامنه از جمله ، مشخصات مالک دامنه ، امکان پنهان نمودن مشخصات مالک ( Domain Privacy )، تنظیمات NS و ثبت DNS اختصاصی فراهم می باشد.
دامنه هایی که توسط سایر شرکت ها ثبت شده اند :
در صورتیکه دامنه خود را قبلا از شرکت دیگری تهیه نموده اید، مراحل به این شکل است که معمولا به هنگام خرید شرکت ثبت کننده یک پنل برای مدیریت تنظیمات دامنه به شما ارائه می نماید که در آنجا می توانید تنظیمات ns را تغییر دهید و در صورتیکه چنین پنلی دریافت نکرده اید نیز کافی است با بخش پشتیبانی شرکت مربوطه تماس حاصل نمائید و درخواست خود را مبنی بر تغییر رکورد های ns با عبارات فوق، به آنها اعلام فرمائید. 

 

 

تنظیمات DNS اختصاصی برای کسانی که سرور تهیه کرده اند :
اگر شما یک سرور برای میزبانی دامنه های خود تهیه فرموده اید، برای این منظور می بایست حداقل دو رکورد NS اختصاصی بر روی یکی از دامنه های خود تعریف نمائید. رکورد های مورد نظر می بایست معرف سرور تهیه شده باشند به این صورت که باید به IP سرور اشاره نمایند. برای مثال فرض می کنیم که IP سرور شما 1.2.3.4 می باشد و دامنه اصلی شما parspack.com است. برای این منظور شما باید به پنل دامنه parspack.com مراجعه نمائید و رکورد child name server را مشابه زیر مطابق با IP سرور تعریف نمائید، در پنل میزبانی ابری مطابق با تصویر باید از ابزار dns اختصاصی استفاده نمائید و در پنل ثبت دامنه سایر شرکت ها ممکن است از نام child name server و یا سایر عبارت های مشابه استفاده شده باشد.

ns1.parspack.com : 1.2.3.4
ns2.parspack.com : 1.2.3.4

با تعریف child name server ها در پنل دامنه ، می بایست در بخش name server نیز از همان رکورد ها برای دامنه اصلی خود استفاده فرمائید که در این حال دیگری نیازی به وارد کردن IP نبوده و فقط دو رکورد ns1.parspack.com و یا ns2.parspack.com را در name server ها وارد خواهید نمود. بدین ترتیب دامنه اصلی شما با توجه به رکورد هایی که به آن معرفی کرده اید به سوی سرور تهیه شده هدایت می شود ، حال می بایست تنظیمات DNS در داخل سرور انجام پذیرد. 

دامنه های ir :
ثبت تنظیمات dns اختصاصی در نیک ( nic.ir ) ویژه دامنه های ir نیز به این صورت است که اگر dns اختصاصی تعریف می کنید باید فیلد IP را نیز تکمیل فرمائید و اگر dns اختصاصی را قبلا در دامنه اصلی خود تعریف کرده اید و فقط می خواهید NS ها را برای سایر دامنه ها نیز استفاده کنید، باید فیلد IP را خالی بگذارید و تنها رکورد های NS را تکمیل فرمائید.

تنظیمات dns در داخل سرور :
برای میزبانی یک وب سایت بر روی سرور شما می بایست از یک کنترل پنل اینترنتی مناسب مانند کلوکسو ( Kloxo ) ، دایرکت ادمین ( Directadmin ) ، سی پنل ( cPanel ) برای لینوکس و پلسک ( Plesk ) یا وب سایت پنل ( WebSitePanel ) برای ویندوز استفاده فرمائید. لذا با ورود به کنترل پنل مربوطه از دو رکورد فوق برای تنظیمات پیش فرض ns برای کلیه دامنه ها استفاده می کنید که از این پس هر دامنه جدید از  دو رکورد مورد نظر برای ns های خود استفاده خواهند کرد. حال می بایست برای دامنه اصلی خود یک dns zone بسازید. راه ساده تر آن ساخت یک اکانت برای آن دامنه است که همراه آن dns zone مربوطه برای آن ساخته می شود و در صورتیکه بعدا نیز تمایل به میزبانی آن دامنه داشته باشید با مشکلی روبرو نخواهید بود.  لذا پس از ساختن اکانت برای تکمیل مراحل می بایست به dns zone آن دامنه مراجعه نمائید و تنظیمات dns را مورد بررسی قرار دهید. در آنجا می بایست حداقل رکورد های زیر وجود داشته باشد:

ns1      NS    ns1.parspack.com
ns2      NS    ns1.parspack.com
www      A                   1.2.3.4082610_1841_DNSManageme3
ftp      A                   1.2.3.4
smtp      A                   1.2.3.4
mail      A                   1.2.3.4
localhost      A               127.0.0.1

حال برای تکمیل مراحل شما می بایست دو رکورد با تایپ A برای دو ns خود به رکورد های فوق اضافه کنید:

ns1      A                   1.2.3.4
ns2      A                   1.2.3.4

در اینجا می بایست تنظیمات dns برای دامنه اصلی شما به پایان رسیده باشد، برای بررسی صحت انجام تنظیمات کافی است به وب سایت intodns.com مراجعه فرمائید. در صورتیکه خطایی در تنظیمات مشاهده نمی شود ، می توانید از این پس برای سایر دامنه های خود تنها دو رکورد ns1.parspack.com و ns2.parspack.com را استفاده فرمائید و نیازی به تنظیمات اضافه و یا ذکر کردن IP در تنظیمات پنل دامنه نخواهد بود.

* توجه فرمائید که رکورد های ذکر شده ( ns1.parspack.com و ns2.parspack.com ) تنها برای مثال عنوان شده است و شما می بایست از دامنه اصلی خود برای انجام تنظیمات dns استفاده فرمائید.

* می بایست به جای 1.2.3.4 در تنظیمات IP سروری که تهیه فرموده اید را منظور فرمائید.

مجدد لازم به ذکر است که هر گونه تغییر در رکورد های ns به بیش از 24 ساعت زمان برای پخش در سرتاسر اینترنت نیاز خواهد داشت و شما باید در انتظار بروزرسانی کش ISP ها برای اعمال تغییرات بمانید. این مورد در ارتباط با وب سایت های بررسی صحبت dns مانند Intodns نیز صادق است و تغییرات در آنها نیز کش شده و با تغییر زمانی بروزرسانی می شوند.

 

تنظیمات dns در داخل سرور ، پنل دایرکت ادمین :
با توجه به آنکه عموم کاربران از دایرکت ادمین به عنوان کنترل پنل خود استفاده می کنند ، معرفی تصویری تنظیماتی که در بالا گفته شده می تواند به انجام دقیق تر تنظیمات کمک نماید. 

1. ابتدا وارد دایرکت ادمین شوید.082610_1841_DNSManageme1

2. در صفحه مدیریت دایرکت ادمین ، بخش dns management را انتخاب فرمائید.082610_1841_DNSManageme2_500x213

3. در اینجا می توانید dns zone مورد نظر خود را انتخاب فرمائید.082610_1841_DNSManageme3 مطابق با تصویر اگر دامنه شما demo.com است، نظیمات برای dns اختصاصی دامنه demo.com بدرستی انجام گرفته است ، البته شما می بایست برای تکمیل مراحل ، مرحله 4 را نیز اجرا فرمائید.

082610_1841_DNSManageme44. برای اضافه کردن رکورد های مورد نظر خود باید از قسمت پایینی استفاده فرمائید. در اینجا می بایست دو رکورد تایپ A که در بالا  نیز توضیح داده شد را مشابه زیر وارد نمائید:

ns1      A                   1.2.3.4
ns2      A                   1.2.3.4