رنگ در طراحی لوگو

رنگ در طراحی لوگو

در طراحی گرافیکی مانند طراحی لوگو ، طراحی کاتالوگ یا طراحی بروشور، اولین نکته ای که باید در نظر گرفت آن است که چه چیزی در طراحی من اول بچشم خواهد خورد؟
بنظر می آید اولین آیتم بصری که در یک طراحی گرافیکی یا شاید بتوان گفت در هر طراحی ذهن بیننده آن را به خود جلب مینماید، نوری است که از آن تصویر به چشم میخورد و نوری که از تصویر ساطع میشود همان رنگ تصویر است . پس رنگ ها نقش بسیار مهمی در یک طراحی گرافیکی بازی مینمایند.
استاد رنگ شناسی لوشر luscher ، مبدع تست تشخیص براساس رنگ ها(luscher-color- Diagnostic) ، که معیاری برای تشخیص وضعیت روانی آدمها درتعامل با رنگ ها، میباشد، عقیده دارد ” رنگ ها میتوانند وضعیت روانی یا جسمی آدمها را تغییر دهند . مثلا رنگ های گرم دریک طراحی باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون و نیز در برخی موارد باعث ضعف و گشنگی میگردد و رنگ های سرد باعث کاهش فشار خون و نیز کاهش ضربان قلب میگردد.
استفاده از رنگ های گرم در فست فود فروشیها، ویا هجومی بودن بازیهای فوتبالی که دو تیم شرکت کننده آن لباسهای گرم مثل قرمز، نارنجی و زرد به تن دارند خود دلیل این مدعاست.
با نگاهی به رنگ لوگوی سازمانهای مختلف هم میتوانید به تاثیر گذاری رنگ ها برانتخاب آن برای رنگ لوگوی آن سازمان نیز پی برد. مثلا رنگ لوگو بکار رفته در طراحی لوگوی شرکت ارتباطات ایرانسل که بیشترین مخاطبان آن جوانان و نوجوانان میباشد ، زرد پر رنگ که نشان دهنده حرارت و انرژی زیاد میباشد و بسیار برای مخاطبان آن که غریب به یقین جوانان و نوجوانان میباشد، مناسب مینماید و رنگ لوگوی بکار رفته در طراحی لوگوی سازمانهای بیمه اغلب آبی رنگ است که حس اعتماد ، پایداری و آرامش را به مخاطب القا مینماید.
اما رنگ لوگوتجارت الکترونیک پارسیان بنظر می آید، به این دلیل نارنجی و مشکی انتخاب شده است که رنگ های گرم در کنار مشکی قدرت وصلابت را نشان میدهد.
رنگ ها دریک طراحی گرافیکی مانند طراحی لوگو، گاهی بیانگر گرایشهای سازمانی یک دسته یا یک رسته از فعالیت های سازمان میباشد و گاهی آنچه از نام یک سازمان درذهن ماندگار میشود و بیاد آوردن آن برای مخاطبان آسان تر میشود ، رنگ سازمانی آن گروه ، موسسه یا … میباشد.
اینها نشان دهنده آن است که رنگ ها تاثیر بسزایی بر روحیات، عملکرد و عکس العملهای ما میگذارند و شاید بجرات بتوان گفت گاهی این رنگ ها هستند که ما را هدایت ویا کنترل میکنند یا عنان از دست ما میربایند.
رنگ های هم خانواده نیز برای ایجاد آرامش و هارمونی بکار میروند و بهتر است که در طراحی لوگوهای سازمانهایی که تامین کننده آسایش و رفاه عمومی هستند این رنگ ها بکاربرده شود.
رنگ های مونو کروم یا رنگ هایی که شامل خاکستری + ته رنگ میباشد خاصیت منحصر به فردی دارند و آن این است که در بیشتر موارد اجازه فکر کردن را از مخاطب میگیرند و در طراحی لوگوی سازمانهای سیاسی شاید استفاده آن مناسب تر بنماید.
بعد از رنگ ها، فرم ها یا اشکال نقش عمده ای را در تاثیر گذاری به روی مخاطب در طراحی لوگو ، بازی میکنند که به نقش فرمها در طراحی لوگو در مبحث بعدی خواهیم پرداخت. فقط همین بس که بگوییم علی رغم نقش عمده فرمها در طراحی لوگو، این نقش به پر رنگی و تاثیر گذاری نقش رنگ ها در طراحی لوگو ، طراحی پوستر، طراحی بروشور، طراحی کاتالوگ نمیرسد.