سایت و وبلاگ

سایت و وبلاگ

گروه آموزشی مجموعه تدبیر

توی جلسه اول می خواهیم با یه سری مفاهیم مربوط به سایت آشنا بشیم.اصلا می خواهیم فرض کنیم که شما تا بحال هیچ سایتی نداشتی و واسه اولین بار هست که قصد کردی برای خودت یک سایتی رو راه اندازی کنی! ببین دوست عزیز همین اول کار بهت پیشنهاد می کنم تا بری توی سایت هایی مثل بلوگفا و … یه وبلاگ ثبت کنی تا قدم اول اول رو محکم برداری! بعد که راه افتادی و یه مقدار پیشرفت کردی قدم های بعدی رو بر می داری.

حالا شاید بپرسی وبلاگ چیه؟ من اینطور تعریفش می کنم که یه محیطی هست که برو بچ اهل اینترنت ، در اون محیط مطالب دلخواهشون رو ثبت و منتشر می کنن و در اختیار دیگران قرار می دن.معمولا محیط های وبلاگ نویسی برای انتشار مطالب شخصی مناسب تره و بدرد کارهای حرفه ای نمی خوره! ولی وب سایت یه محیط حرفه ای تر ، کامل تر ، و مستقل از دیگر سایت ها هست.
بطور مثال تا وفتی سرویس دهنده ای مثل بلوگفا باشه ، شما می تونی از امکاناتی که در اختیارت قرار می ده استفاده کنی ولی اگر زمانی این سرویس دهنده خدمات خودش رو قطع کرد فعالیت شما و وبلاگ شما هم ز صفحه روزگتر محو میشه!!!

اگه وارد بلوگفا بشی بعنوان یکی از امکاناتش ، اختصاص یک دامنه اینترنتی رو اعلام کرده.دامنه اینترنتی یعنی آدرسی که اگر کسی اون آدرس رو وارد مرورگر کرد صفحه ی اول سایت یا وبلاگ شما باز بشه.باید بدونید که این آدرس منحصر بفرد هست.یعنی دوتا سایت یا وبلاگ وجود نداره که یک آدرس رو داشته باشه.
مثال :

www.google.com

این یه نمونه آدرس اینترنتی هست.هر آدرس اینترنتی دارای دو بخش مهم هست:

بخش اول : Domain : نشون دهنده نام آدرس ینترنتی می باشد.
بخش دوم : Zone : این بخش بیانگر محدوده فعالیت این آدرس اینترنتی ـِـه. مثلاً com. نشان دهنده تجاری بودن فعالیت اون سایت یا وبلاگ هست. هر پسوند نشان دهنده زمینه کاری و محدوده فعالیت سایت یا صاحب آن Domain هست. چند پسوند معروف دامنه رو با هم مرور می کنیم:

COM. ( به معنی Commercial ) این پسوند جزء متداولترین پسوندهاست و نشون دهنده ی اینه است که سایت ، مربوط به یک شرکت تجاری بین المللی هست. امروزه این پسوند به قدری متداول شده که اکثر مردم تصورشان اینه که تنها این پسوند وجود داره و می بایست از طریق این پسوند Domain خودشون رو ثبت کنند.
NET. ( به معنی Network ) و نشون دهنده شرکتهایی هست که در زمینه خدمات سرویسهای اینترنت یا ISP فعالیت می کنن.
ORG. (به معنی Organization ) و نشون دهنده سازمانهای غیر دولتی هست.
IR. (مخفف ایران IRAN) و نشون دهنده ی دامنه ی های ثبت شده در ایران هست.

البته اگه شما از سایت هایی مثل بلوگفا سرویس بگیری دامنه شما بصورت زیر هست:

WWW.Weblog-Name.Blogfa.Com

Weblog-Name اسم دلخواهی هست که موقع ثبت وبلاگ باید برای خودتون انتخاب کنید.بعد ها یا می گیرید که به این آدرس ها اصطلاحا ساب دامین (SubDomain) میگن.