سیستم مدیریت محتوا ی ویکی پدیا چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا ی ویکی پدیا چیست ؟

گروه اموزشی مجموعه تدبیر

همانطور که مستحضرید هر سایت بخصوص با سیستم های مدیریت محتوا ی خاصی کنترل می شود . در میان این همه وبمستر کمتر کسی پیدا می شود که تاکنون درباره ی ویکی پدیا چیزی نشنیده باشد.حتما تاکنون از خود پرسید که ویکی پدیا نیز چگونه طراحی و مدیریت می شود؟

ما در این مقاله به بررسی این سوال و آشنایی بیشتر با سیستم مدیریت محتوا  Media Wiki خواهیم پرداخت , یعنی همان سیستم مدیریت محتوا ویکی پدیا ؛ پس تا آخر همراه ما باشید.

این سیستم مدیریت محتوا یکی از سیستم های رایگان و open source است که  اولین بار در سال 2002 به ساخته شد و پس از آن نسخه ی 1.1 آن در سال 2003 به دسترس عموم رسید..در ابتدا

هدف از ایجاد این سیستم تنها مدیریت ویکی پدیا بود اما رفته رفته مدیران آن بر این شدند تا اسکریپت آنرا در اختیار دیگران قرار دهند.

پایه این سیستم مدیریت محتوا همانند اکثر سامانه های دیگر PHP است و پیکربندی آن بالغ بر 700 تنظیم را داراست و الا ای حال بیش از 1300 افزونه برای این سامانه در جهان وجود دارد که می

توانند آنرا تغییر یا تعویض کنند.در ویکی پدیای اصلی نیز بالغ بر 1000 افزونه نصب شده تا کاربران از این سایت بین المللی نهایت استفاده را بکنند.

برای امنیت این سامانه ی مدیریت همین بس که هم افزونه های امنیتی فوق العاده ای قرار داده شده است و هم این که  کد اصلی دارای الگوریتمی قوی است ؛ برای مثال SQL ها و خروجی Html به صورت توابع wrapper (لفاف ) هستند که مسوولیت رسیدگی به مسایل امنیتی را دارند.همچنین برای حفظ امنیت سیستم مدیریت محتوا خود می توانید با به روز رساین به موقع سامانه ی خود را ایمن کنید.