طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحي ريسپانسيو اصطلاحا به نوعي از طراحي وب گفته مي‌شود که در آن صفحات يک سايت متناسب با وسيله‌ مورد مشاهده که مي‌تواند مرورگر پي‌سي، تبلت يا مرورگر گوشي باشد، واکنش نشان مي‌دهند و به اين ترتيب مشاهده کننده سايت را به صورت تر و تميز و بدون نياز به اسکرول يا تغيير زوم خواهد ديد.

ر يکي دو سال اخير توجه زيادي به اين نوعي از طراحي شده است، طراحي ريسپانسيو حتي اپليکيشن‌هاي اختصاصي را به چالش مي‌کشد و مواردي ديده شده که صاحبان سايت‌هاي معتبر به جاي تمرکز روي اپليکيشن‌ها به طراحي ريسپانسيو روي آورده‌اند.
در اين پست براي آگاهي صاحبان سايت‌ها و وبلاگ‌ها ايراني و همچنين طراحان وب، دو نمونه از سايت‌هايي را ذکر مي‌کنم که به تازگي به طراحي ريسپانسيو روي آورده‌اند.
سايت اول سايت readWriteWeb است که به خاطر داشتن تحليل‌هاي ژرف، يکي از سايت‌هاي مورد علاقه من در حوزه فناوري است، اين سايت البته سال پيش توسط Say Media خريداري شد، «ري برند» شد و نامش به readWrite تغيير پيدا کرد و تيم دبيري آن هم تغيير پيدا کرد.
ReadWrite – Web Apps, Web Technology Trends, Social Networking and Social Media
اما در تازه‌ترين تغيير در اين سايت، ما شاهد يک قالب جديد، زيبا و کارا در آن هستيم که ريسپانسيو است.

اگر به اين سايت سر بزنيد و با مرورگر خود روي سايت زوم کنيد، مي‌بيند که به تناسب افزايش زوم، سايت واکنش نشان مي‌دهد و با سايز جديد، سازگار مي‌شود.
اما سايت مشهورتري که به تازگي متمايل به طراحي ريسپانسيو شده است، سايت تايم است ( Breaking News, Analysis, Politics, Blogs, News Photos, Video, Tech Reviews – TIME.com )، مرور اين سايت براي مشاهده طراحي جديدش را هم توصيه مي‌کنم.کنم که به تازگي به طراحي ريسپانسيو روي آورده